//=================================== // Format_ver:0.0.1 (2008-01-01) // // 【解説】 // ・この部分は書物翻訳時に自動的に読み込まれるテンプレート記載のヘッダです。 // ・翻訳ページ作成時も削除しない事を推奨します // // 【記述ガイド】 // ・#preの後の中括弧({と})のセット間に原文/訳文をタグが付いたまま // コピペすると編集上も表示上も便利です // // 【注意】 // ・本文部分を囲む#pre記述ですが、原文と訳文を囲む中括弧は // 『原文は3つづつ、訳文は4つづつ』 // になっている事に注意して下さい。これはMod作成時に // 正規表現で本文(訳文)を抽出するのに便利故です。 // ・訳文で半角スペースを表現したいときはアンダースコア(_)に置き換えてください // ・半角スペースを記述するとそこで改行扱いになるので注意して下さい // ・新しい訳を行う場合は古い訳の下に同じ書式で加えていくようにして下さい // ・翻訳未完時は、 【訳文記述エリア】 という文字列を残して置いて下さい(プログラム処理用) //=================================== *題名 [#name] **原題 [#name_en] -History of Lock Picking **訳題 [#name_ja] -ピッキングの歴史 *本文 [#text] **原文 [#text_en] // 注意:訳文の部分は中括弧({と})が3つづつ。 #pre{{{ <font face=1>The modern lock has a fascinating history in Cyrodiil. The need to restrict access to one's home has been a problem since homes were first built. The very first security system was a simple bar across the door. This has the obvious shortcoming of only being functional when the owner is at home.<br> <br> The first recorded instance of a lock is the ingenious armbreaker of Castle Anvil. The count of the day put five slide bars on the side of the door. A hole in the door just above them allowed him to reach in and manipulate any of these bars. Only one of the bars truly locked or unlocked the door. The other four released the clasp on a hammer that fell down on the person's arm. Only by knowing which sliding bar was the true lock could one safely open the door.<br> <br> For over a hundred years, the state of the art in locks was defined by sliding bars and punished traps. Then the famous dwarf Mzunchend invented the pin lock. The first example had three pins. The key was turned in the lock four times, each turn depending on a different pin being in position. Obviously a pin could be used more than once.<br> <br> It was 65 years before anyone devised a method to open a pin-based lock without the key and without damaging the lock. It wasn't that the problem was so difficult. It was that nobody other than royalty could afford Mzunchend's locks. An enterprising blacksmith named Orenthal decided to mass-produce a common form of the lock at a reasonable price. Suddenly every shop had a lock. Now there was a reason to subvert the locks. It wasn't long before lockpicks and lockpicking appeared. Orenthal became quite wealthly inventing more and more sophisticated locks.<br> <br> Today's locks are sophisticated mechanisms with spring-loaded pins. Each metal pin must be pushed up by the key precisely to open the lock. Any imprecision in the key, any poorly made copy, or any clumsy attempt at lockpicking releases the spring tension, causing the pin to clamp down upon or even break the key or lockpick.<br> <br> Locks are made more secure by using multiple pins in the lock. Multiple-pin locks are more delicate and difficult to make, and more expensive, but provide a greater reliablity against tampering. Multiple-pin locks have the further virtue of resetting all pins when any single pin is tampered with. A single mistake with the fifth pin of a five-pin lock requires a thief to reset all five pins again. Most affordable locks are one-pin or two-pin locks. The five-pin lock is the highest achievement of the lockmaker's craft, and the greatest challenge to a would-be intruder.<br> <br> Picking the modern lock is an art form. A lockpick is a thin metal bar with a small tooth on the end. The tooth is used to press the pin up into the lock mechanism. The thief uses skill and experience to manipulate each pin in turn to determine the exact tension necessary to set the spring-loaded pin at its catchpoint. With a subtle pressing and lofting of the pin, the master thief determines the exact motion required to set it.<br> <br> A novice thief breaks many picks while learning his trade. Only with time and practice will he get better at guessing the tension and timing necessary to set a pin. As a result, novice thieves tend to carry a great many lockpicks, while the masters only need to carry a few. }}} **訳文 [#text_ja] // 注意:訳文の部分は中括弧({と})が原文部分と異なり4つづつ。 #pre{{{{ <font face=1>Cyrodiilにて現在使われている錠前には、今日に至るまでとても魅力的な歴史がある。歴史上、最初の家屋が建築されたときからそこに入る人々を制限する手段は必要であった。その最も原始的な仕組みはドアに渡した一本の棒であったとされている。しかし、この仕組みには家の持ち主が自宅にいる時にしか機能しないという決定的な欠点があった。<br> <br> 文献上初めて登場する錠前はAnvil城に作られた"アームブレーカー"と呼ばれる巧妙な仕掛けである。そのドアには当時、5本のスライドするかんぬきが設置され、頭上に空いた穴から腕を通していずれのかんぬきもスライドして操作することが出来るようになっていた。正しいかんぬきを引けばドアは開け閉めすることが出来たが、他の4つを引いてしまった場合、取り付けたハンマーが作動し、穴に入れた腕を折るように作られており、正しい鍵を知る者だけがドアを開け閉め出来るようにしたのである。<br> <br> それから100年以上に渡り、錠前とはスライドするかんぬきと防犯用の罠によって作られていた。そして、かの有名なドワーフMzunchendによってピンロックが発明されることになる。その最初の錠前は3つのピンを持ち、鍵を4回回すことによってそれぞれのピンが異なる配置に並ぶように出来ていた。<br> <br> しかし、実際に鍵を使わず、錠前を壊さずにピンロックを開ける方法が考案されるまであと65年の歳月がかかる。それは鍵を開ける方法が難しかったわけではなく、単純に当時Mzunchendの発明した錠前を使用していたのは王族などの一部の人間のみであったためである。その後Orenthalと言う新進的な鍛冶屋が手頃な価格で錠前の大量生産を行うことに成功し、突如あらゆる店先に錠前が取り付けられるようになった。 そしてついに錠前をこじ開ける必要が出てきたのである。その後、ピックとピッキングの技術が登場するまでそれほど長い時間はかからなかった。しかし一方で、Orenthalはより洗練された錠前を豊富に発明していくことになる。<br> <br> 今日の錠前は、ばね式ピンによる精巧なメカニズムで出来ている。錠前を開けるためには各々の金属ピンを、正確に押し上げられなければならない。いい加減な作りの鍵、鍵の粗悪な複製、下手なピッキング、これら全てがバネの緊張を緩ませ、金属ピンを下に落としてしまったり、鍵やロックピックを壊してしまう原因となってしまう。<br> <br> 錠前の信頼性とは金属ピンの多さに比例する。より多くのピンのついた錠前はより繊細でより製造が難しく、それ故より高価なものとなるが、より安全性は高くなる。更に、複数ピンには一つのピンが外れると、他の全てのピンがリセットされると言う長所がある。もし泥棒が5ピンの錠前を開けようとした場合、ピンの操作を1つでも誤ると5つの金属ピンが全て落ちてしまい、そのたびに1からやり直さなくてはならない。最も良く出回っている錠前は1ピン、2ピンの錠前である。5ピンの錠前は錠前師の技術の結晶であり、侵入者にとっての最大の障壁となるであろう。<br> <br> 今日の錠前を破るための方法がピッキングと呼ばれる技術である。ピックとは末端にピンを押し上げる為の歯がついた細い金属の棒である。泥棒は技術と経験を頼りにバネ式ピンを正確な位置に押し上げていく。ピンを押し上げた時の微妙な感触で、熟練した泥棒は正確な位置を見つけ出してしまう。初心者であればその感触を習得するまで何本もピックを折ってしまうだろう。ピンの正確な位置とそのタイミングを推測するためには、時間をかけて何度も練習するしか方法はない。そのため、ピックは熟練者は数本のピックを持っていれば済むが、初心者はたくさんのピックを持つ傾向がある。 <br> 今日の錠前を破るための方法がピッキングと呼ばれる技術である。ピックとは末端にピンを押し上げる為の歯がついた細い金属の棒である。泥棒は技術と経験を頼りにバネ式ピンを正確な位置に押し上げていく。ピンを押し上げた時の微妙な感触で、熟練した泥棒は正確な位置を見つけ出してしまうが、初心者であればその感触を習得するまで何本もピックを折ってしまうだろう。ピンの正確な位置とそのタイミングを推測するためには、時間をかけて何度も練習するしか方法はない。そのため、ピックは熟練者は数本のピックを持っていれば済むが、初心者はたくさんのピックを持つ傾向がある。 }}}}